June 27, 2012

TAK BUAT RUGI !



saje letak .


Bulan Syaaban adalah antara bulan yg dicintai Rasulullah S.A.W .Baginda banyak berpuasa pada bulan Syaaban berbanding bulan bulan lain . 

KENAPA ?

Baginda SAW bersabda: “Bulan itu (Syaaban) yang berada di antara Rejab dan Ramadhan adalah bulan yang dilupakan manusia dan ia adalah bulan yang diangkat padanya amal ibadah kepada Allah, maka aku suka supaya amal ibadah ku di angkat ketika aku berpuasa”. (HR An-Nasaie r.a.)



GRAND PUNYER !!

Sesiapa yang berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan akhir Syaaban, maka Allah kurniakan pahala 70 orang nabi, pahala beribadat selama 70 tahun dan jika meninggal pada tahun itu maka ia akan mendapat pahala mati syahid.




selain tu, segale amalan kita di bulan Syaaban ni adalah untuk latih diri kita bersedia menyambut kedatangan Ramadhan .


jom kita sama merebut pahala di bulan Syaaban ni!! umm bila lah Cendol nk puasa pn tak tau . haha


rasa susah je nak puasa bila duk kat rumah.macam2 nak rasa makan.
(alasan . padahal bulan Ramadhan boleh je ) 


kalau benda dah wajib,mesti la kita kena buat ye dakk..
benda yg sunat ni haa meliat beno..



jgn bertangguh! 

lawan nafsu tu!! 

 INGAT ! sebesar besar jihad adalah melawan hawa nafsu !
tengok betape besar nya nafsu .


Rasulullah SAW bersabda: “Rebutlah peluang lima perkara sebelum datangnya lima perkara, masa muda sebelum datangnya masa tua, masa lapang sebelum datangnya masa sibuk, masa senang sebelum datangnya masa susah, masa sihat sebelum datangnya sakit dan masa hidup sebelum datangnya mati.”




tengok ! muda sebelum tua ! 


lapang sebelum sempit !


senang sebelum susah !


sihat sebelum sakit !


hidup sebelum MATI !




yg last skali tu,kalau dah smpai waktu nya,mmg tak boleh nak buat  ape dah .


Ya Allah, panjangkan umur kami untuk bertemu Ramadhan kali ini .




sumber :sini



35 comments:

Misya Mialen said...

Alhamdulillah.tq atas perkongsian ini. Nak puasa esok la.;)

Chic Na said...

woww.. byknya award. mmg rugi kalau xbuat.
anyway cik na puasa hari ni. lupa nk ajak cendol puasa sekali. ;)

MuhyO said...

selamat berpuasa.. nafsu rokok tu susah skit.. patut awalk buat post cara-cara melawan nafsu rokok :p have a nice day blogger..

MuhyO said...

selamat berpuasa.. nafsu rokok tu susah skit.. patut awalk buat post cara-cara melawan nafsu rokok :p have a nice day blogger..

Yumida said...

amin. puasa ganti jgn lupa byr..haha..cakap kat diri sendiri tu..

lelamaisara said...

Insya Allah..terima kasih toplong ingatkan..:)

Mrs Velentine said...

ameen

are_lin@yu said...

sangat berinformasi..marilah kita kejar pahala Allah pada bulan ni..sama2 kita berpuasa..;-)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Comel sgt gambar tu...

Thx mengingatkan..Insyallah..jom sama2 rebut pahala di bulan Syaaban..~

wan nurul hezrina said...

kalaU BUAT POSE GANTI cmner..kira ibadat gk n pahala cmner..nurul ngah bz ganti puasa masa berpntg 1bulan arituh

inche hlovate said...

seronok berpuasa lagi2 kalau ade teman yg berpuase juga :)

محمد شهريل القنيطري said...

aminnn...moga ramadhan kali ini lbh bek dri sblmnya...

Nyue said...

yup...semoga kita sama2 diberi kesmepatan utk menjalani ibadat puasa thn ni :)

Wanieys said...

alhamdulillah hr ni hr ke 3 dh wani puasa sunat di bulan syaaban :))

p/s:-cendol muka budak tu comel sgt hihihi

Deqla manjew said...

bulan ramadhan blh sbb semua berpuase..bln lain kan tak ramai pose..tu yg tergugat iman...hihi

leakedknowledge said...

menjadi peringatan k;pd diri aku :P...jgn lupa, ni peringtan kpd diri ko jgk...hahaha

cendol said...

iyolah

cendol said...

aah mmg iye !

cendol said...

Cendol tak sure bab ni..ade yg kate boleh je niat kan skali puasa sunat smbil berpuasa ganti. ade jugak yg kate x boleh..tanye lah yg lebih arif :)

cendol said...

haha dah habih bayar dah puan Yumida :) anda ?hihihikk

cendol said...

alaa chis na!!! emm Cendol cadang puase esok saje lah :)

Si Matatajam said...

Tq atas peringatan ni ye cendol.... Semoga kita dipjgkan usia utk bertemu Ramadhan thn ni dan akan dtg.. Tq ye sb letak banner M kat sebelah sidebar ni

dyabunga said...

dya pun nak berpuasa sunat juga.. bru selesai puasa gnti..

Miss BaNu said...

hehe perkongsian yg baik.. ^_^

~Sweet Honesty~ said...

blum dpt puasa lgi ne..tgh bercuti..(^_^)

Asyiqin Haulisah said...

Alhamdulillah thanks share awakss.

LYAfrina said...

tq for sharaing.sama2 kita manfaatkan bulan y baik ni

Yana Libra said...

rasa macam nak buat puasa sunat je la..huhu..insya'Allah~ :)

|shuhadaothman|TM said...

semoga kita dpnjangkan usia utk bertemu Ramadhan. Aminn :)

Mr.Clive said...

hi hi...mintak cendol boleh? hehehe :P

elyna mirsada said...

skg ni sy tgh giat gnti pose..hehe

Cik Kay Jue said...

semoga kita semua dipanjangkan umur untuk sampai ke bulan ramadhan.. :)

9n0L4 said...

pose pose pose. pose di bulan syaaban ni kire sebagai latihan supaya tak lembik sangat bulan ramadhaan nnt. ;)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...