September 30, 2013

PETUNJUK SEPANJANG JALAN .






A few years ago, Ayah said to me , "when i was about your age,i read this." . He handed me an old book .
Written on the cover of the book  "PETUNJUK SEPANJANG JALAN"  by SYED QUTB .  ahh at that time im not interested at all . look at it for a moment and put it aside. hahaha

Today, i feel like reading it . and wow im amazed ! *see,lambat betul . orang lain dah khatam agaknya buku ni,kau baru nak terujaa..haha. like i care  -...-
Ini bukan nak promote buku ke apa. cuma nak kongsi apa yang betul-betul menerjah fikiran dan tulisannya sangat hebat ! dikarang oleh SYED QUTB.

siapakah beliau? Beliau adalah seorang sasterawan di Mesir yang berjuang menegakkan kalimah syahadah dengan menggunakan tulisannya.Pihak pemerintah yang tidak pro islam pada masa itu berasa bimbang dan mengambil tindakan mencampakkan beliau ke dalam penjara selama 15 tahun dan kemudiannya beliau syahid di tali gantung.Ketika orang bertanyakan tentang hukumannya,beliau sempat TERSENYUM dan menjawab, "mati syahid"

apa yang nak dikongsikan disini sikit jee daripada kandungan buku tu since i pun tak baca banyak mana lagiii.heheh, tapi suka dengan apa yang dilontarkan pada pembaca untuk difikirkan..

Beliau melontarkan satu persoalan pada minda ni..sahabat Rasulullah merupakan generasi AL-QURAN yang Unik..KENAPA selepas zaman para sahabat, dah tidak ada lagi generasi yang sehebat itu?? memang ada orang-orang soleh pada generasi berikutnya,tapi tidak ada lagi segolongan besar manusia, di tempat tertentu seperti para sahabat.

Pertamanya, PANDUAN yang digunakan para sahabat ialah AL-QURAN dalam apa jua urusan. Hanya AL-QURAN . panduan mereka TIDAK diambil dari tamadun yunani,India atau China atau dari mana-mana sumber yang telah pun wujud ketika itu. Panduan mereka hanya AL-QURAN.

Apa yang terjadi selepas zaman sahabat membuatkan generasi seterusnya tidak sehebat mereka?? Telah berlakunya CAMPURAN SUMBER PANDUAN dalam urusan .Tak payah tengok jauh, Tengok KITA HARI INI,Sistem yang diguna pakai sekarang banyak diambil dari orang Barat .Contoh mudah,kalau ikut AL-QURAN, Dinar Emas yang sepatutnya diguna pakai bukannya Duit KERTAS macam yang kita guna hari ini.Duit Kertas cuma ciptaan Barat.Mereka kaburkan mata kita dengan wang kertas,sedangkan mereka menyimpan emas yang banyak di World Bank. DID U SEE THAT ?? Nampak tak permainan 'mereka'??

Keduanya, CARA MENERIMA PELAJARAN. Para Sahabat Rasulullah mempelajari AL-QURAN BUKAN untuk menambah ilmu , atau menambah bahan bacaan atau sebagai hiburan . Tetapi mereka mempelajari AL-QURAN dengan tujuan untuk BERAMAL dengannya. Mereka belajar AL-QURAN untuk urusan hidup mereka,bagaimana menguruskan hidup mengikut AL-QURAN .

hah kenaa dah ! HEADSHOT ! -...- seriously kadang-kadang diri ini lupa bahawa belajar bukan menambah ilmu semata-mata.bukan,bukan bukan !! ILMU untuk BERAMAL . yea . Ilmu dan amal should go hand in hand .

Kembali lah pada AL-QURAN .

itu saja yang nak dikongsikan setakat ini dari Bab Generasi Al-Quran yang Unik dalam buku karangan As-syahid SYED QUTB . Later when i read more i write more .(even nobody bother u write or not laa . aiyoo)
heee like i care   =p
Dengan rendah hatinya, mohon tegur jika salah .

KE ARAH GENERASI AL-QURAN YANG UNIK  ^__^ .


13 comments:

Nastyna said...

Please.. do share more. I macam biasa... suka cara penyampaian u, padat dan jitu.

Cik Aini said...

erkkk..Ai pun x pnh baca buku ni.huhu btw thanks Cendol for the sharing :)

Deqla Manjew said...

hurm...yela.. dlm Al-Quran mana ada duit kertas ni kan.. manusia sekrg terlalu ikotkan cara barat.. budaya depa pun ikot gak..moga kita jadikan Rasulullah sebagai idola & Al-Quran itu sebagai panduan..contohi cara Rasulullah.. in shaa Allah.. petunjuk sepanjang jalan. ;)

Cinta Misteri said...

yuppp....belajar bukan utk segulung ijazah, tapi utk dikongsikan....berilmu dan beramal.

the malay male said...

ilmu tanpa amal mmg tidak akan ke mana

Yumida Huda said...

aah kan cendol..kembali la pada ajaran yg terkandung dlm al quran

Cik Nur™ said...

besar pahala cendol...
terima kaseh sudi berkongsi...

dya bunga said...

Share lh lgi. Dya tunggu cendol share bab yg seterusnya. Rasa cm nk pinjam je buku cendol tu

Anonymous said...

Cendoi, ayah miker ada satu buku kalo tak silap "Catatan Dakwah dan Pendakwah" buku Asy Syahid Hassan Al Banna. Dulu lama pinjam buku tu..ada lagi ke pun? Baca ler.. ni pun teringat2 mcm nak pinjam fotostat..susah dah nak cari buku camtu.

9n0L4 said...

tu la kan. kdg kite ni bljr utk exam. huhuhu. tu utk subjek yg kite tak suke. yg suke, tak suruh pun, kite cari utk tmbh ilmu. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tima kasih cendol share....

Azlan Strider said...

perkongsian yang menarik..mesti best buku kan??kalau al quran dijadikan panduan hidup, insyallah kita akan berjaya...

Regards,
-Strider-

mama aryan said...

seronok akak baca perkongsian cendol nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...