November 29, 2012

Mereka Saudara kita


Sedang online dan terserempak dengan artikel yang di share di muka buku..

artikle menceritakan seorang aktivis Aqsa Syarif telah pergi ke Gaza dalam misi A2G . 
beliau kagum melihat kesungguhan kanak-kanak dan remaja di Gaza menghafaz Al-Quran.

beliau bertanya kpd salah seorang warga di sana, 

                 "mengapa mereka sangat bersemangat menghafaz Al-Quran? " 

jawabnya, "kerana syarat untuk menyertai Briged Al-Qassam ialah hafiz 30 juzuk.anak-anak ini ingin menyertai mereka dan syahid"


Allahuakbar!

Nabi pun pernah bersabda bahawa akan ada satu kelompok umat yang akan berjuang bersama-sama kebenaran dan menentang musuh-musuh mereka.
maka para sahabat bertanya, "dimana mereka ya Rasulullah ? "  
jawab baginda, "Di Baitul Maqdis dan sekitarnya "

Allahuakbar!  makanya, apa peranan kita?apa yang kita buat untuk membantu saudara-saudara kita di sana?

DOA !  betul . Doa senjata mukmin. Qunut Nazilah jugak ye :)
INFAQ/DERMA ! menderma untuk palestin ikut saluran yang betul . Allah pun berjanji dalam surah Saba' ayt 39..Allah janji apa saje yang kita infaqkan,Allah akan gantikannya.dan Dia lah sebaik baik pemberi kurnia.

selain dari itu, guna pesbuk pun boleh..share kan isu-isu tentang Palestin untuk membuka mata ramai pihak luar atau dlm negara.sebenarnya ada je lagi yang masih Blank dan tak ambik kesah dgn isu Palestin.ada jugak yang tak tau pun sebenarnye ape kebende yang berlaku ni???realiti..


tapi bagusnya ada yang non-muslim,dia tetap terlibat membantu Palestin sebab bagi mereka,ini isu kemanusiaan,bkn isu umat Islam saja.
apetah lagi umat Islam lagi lagi lah kene cakna Isu ini..ini Isu Aqidah!

Ingatlah Sabda Nabi Muhammad saw,
" Barangsiapa yang tidak ambil tahu urusan umat Islam,maka dia bukanlah dari kalangan kami "


Like page Mini Pavillion untuk menerima update terkini tentang isu Palestin.
SINI untuk update pasal Syria.
Sila suggest page utk dpt lagi banyak maklumat terkini tentang Palestin kalau ada.syukran :)






47 comments:

Si Matatajam said...

Harap kita disini pun sama2 bantu saudara kita disana..

Cik Nur said...

Allahu Akhbar..!
terasa kerdil diri dengan ank2 palestin..!

insyaALLAH..akan terus berdoa buat saudara2 di sana....

dan tolong selagi mampu..insyaALLAH.....

Yana Libra said...

kita kat sini tak mampu jadi mcm tu kan..hanya doa dan harta aje dpt kita kat sini berikan..

Niesa said...

Allahuakbar!hanya mampu berdoa utk saudara kita disana..

Cik Aini said...

betul2
byk cara kan..mcm skrg kebanyakkan suma melalui Fb je..yg alinnya hnya berdoa mintak Allah lindungi mereka..amin

cendol..ooo cendol,baru2 ni masak puding cendol trs ingt kat cendol tau..
miss u dear :)

Arina Shamsul said...

ALLAHU AKHBAR..

betapa bersemangatnya budak tu ..

Deqla manjew said...

doa senjata utama.. yess... sentiasa mendoakan buat sedara kita di sana...

Mrs Velentine said...

TERIMA KASIH DIK UP ENTRY NI..

izan mama mia said...

Allah huakbar

Dayana Bahar said...

Berpinar mata nk mmbaca entri ni. Hijaunyer hihi..
Semoga mereka dilindungi...

Nyue said...

doa adalah senjata yg mukmin....

ingatlah Sabda Nabi Muhammad saw,
" Barangsiapa yang tidak ambil tahu urusan umat Islam,maka dia bukanlah dari kalangan kami "

semoga kita sentiasa bersifat ambil tahu...amin

aku HaniAsyira said...

ermm.... sama2 kita berusaha untuk membantu

Chic Na said...

Ya Allah. kagumnya dengan semangat diorang tu. kita hanya mampu berdoa.

dya bunga said...

akan terus berdoa..

Solehah Shamsuddin said...

Solehah sll tgk page di bawah ni kalau nak tau pasal Palestin :

https://www.facebook.com/amanpalestinmesir?fref=ts

boni kacak said...

sama2 kita doakan saudara2 ktia di Gaza dan seluruh umat islam yang sedang ditindas

Hanif Idrus said...

Semoga Palestine sentiasa dilindungi!!!

SEO Contest..Minta Tolong Klik Google +

etuza said...

Allah selamatkan Bumi Palastin, beri kemenagna kepada pejunag Gaza. damaikan dan turunkan RahmatMu di Bumi Gaza...tahniah entry sangat berhikmah.

Cinta Misteri said...

Sebak tengok ank2 palestin. Genjatan senjata pown tk brmkna apa2.

Syukur kami di bumi brtuah. Cendol take care di sana yep.

Cinta Misteri said...

Sebak tengok ank2 palestin. Genjatan senjata pown tk brmkna apa2.

Syukur kami di bumi brtuah. Cendol take care di sana yep.

elyna mirsada said...

turut simpati ngn isu palestin,hanya doa mampu ku kirim,

boni kacak said...

saya setuju.. kita mesti megambil tahu dan membantu saudara2 kita yang di dalam kesusahan.. :)

-meeSUPERGIRL- said...

Subhanallah .. mereka dari kecik lagi bsungguh2 .. hum kite?

Bulan Syurga Firdausi said...

insyaAllah....

kinara kinatara said...

subahanallah..doa senjata mukmin...

harap2 dengan doa kita dan sedikit sadakah dapat membantu rakyat di sana..






mereka saudara kita

lelamaisara said...

Insyaallah...bantu mane yg boleh.....


Miss u cendol...:)

Ayuni said...

sian diorg....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

doakan yg terbaik untuk mereka disana

deq's qienz said...

sedihnya mgenangkan saudara kite di sana..smg ALlah meringankan beban diorg. Assalam my twin sihat ka??

saifudin said...


kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Kita semua selalu dihadapkan pada ribuan kesempatan emas yang tersamarkan dengan baik oleh kesulitan.

Masz Sidek said...

^_^ semoga bumi palestin di lindungi... sedih tengok saudara kita di sana mempertahankan tanah air dr di jajah...

Cinta Misteri said...

Salam Jumaat.

Masih cuba memboikot Mekdi untuk anak2 angkat CiM di Gaza

outbound malang said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Saat terjatuh, jangan lupa bahwa engkau pernah berdiri;Saat berduka,jangan lupa bahwa engkau pernah bahagia.Bangunlah,kamu pasti bisa.

elyna mirsada said...

cendol jg diri tau..moga mereka di sama mendpt hak yg sepatutnye ^____^

Misz Mieza said...

Salam perkenalan cik cendol.. Sama2 kita doakan yang terbaik buat saudara2 kita di sana ye.. =)

N.Aima K said...

salam ziarah cendooollll rindu nak baca updated dari sana laaah

9n0L4 said...

rindu cendol. :)

Eein Azryn said...

Remaja dekat sana sangat bersemangat mempertahankan negara mereka. Jauh berbeza dengan remaja kita. -_-"

Princess Nusy said...

nice entry.. =)

elyna mirsada said...

misz u cendol,hehehe

are_lin@yu said...

sedih tgk nasib disana..moga umat islam di seluruh dunia lebih sedar akan isu ini..mereka saudara kita..

Edy Fee said...

doa je la mampu nak kirim.uhuhuhu moga islam cepat bangkit

aNiss :):) said...

hebat kn diorang. kechik-kechik lagi dah bercita-cita nak syahid :')

Solehah Shamsuddin said...

syg, apa khabar kt sne skrg? solehah dtg jenguk sini...

michelle De hunny said...

cendollll..
mana ko mengilang ni?
lama betol la..
mesti dah x ingat ngan aku lg ni.
erkkk. hahaha~

#RINDU SAMA KO ^^

Mohd Selim Zainal said...

peringatan yang baik nie...kecik2 dah angkat senjata..kita angkat apa yer?

mselim3

cik kiwi's said...

Allahu akbar. jauh beza kita dengan mereka. mase kecil sudah bercita cita tinggi utk syahid. anak anak kita pula sibuk bermain psp lah ape lah. :'(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...