July 29, 2012

Jangan tiup!



Nabi mengajar kita supaya jgn tiup makanan/minuman kan..sebab?


bile kita hembuskan nafas tu kita akan keluarkan CO2 (carbon dioxide)
CO2 bila bercampur dgn air (H2O) akan jd acid 


CO2 + H2O = H2CO3


ye itu saje.bnyk lagi info pasal ni.maleh nk tulih.sape nk tau pi google.heheh



Nampak tak?nampak ke tidak??!!!
ape saje yg dianjurkan islam mesti ade hikmahnye.
Nampak ke tidak?!
islam itu perfect!







46 comments:

faie mohamad said...

yupp
islam sgt sempurna :)

Rapunzeel Cikilolo said...

ooo baru tau ni...

izz iizza said...

xbest la nk minum kopi panas tapi xleh nak tiup..huhu
panas ler camner nk minum tu..

aku HaniAsyira said...

tulah.. asap bertoksik kan.. xbaik2

Deqla manjew said...

islam perfect!! setuju sangat2... semuanya adalah utk kebaikan buat umatNya...

zacky786 said...

:) nampak3,,,

Boni Kacak said...

wah... betullah...

Arol Mubin said...

Baru tahu! Memang selalu tiup air panas sebelum minum. Lepas nie tak nak buat lagi. :)

Terima kasih sudi share info nie! :)

Chic Na said...

tau. belajar ni dulu. Islam way of life. :)

Chic Na said...

dik, nama awak cantik sgt. kenapa la suka sgt nama cendol. tau la suka mkn cendol. hehe.. :)

Nurlyla said...

insyaAllah.. lgi bnyk kjian dlkukan, lgi trserlah kbenaran islam... :)

~Sweet Honesty~ said...

oooo..kalo mcm tu letak depan kipas jela yea..

Edy Fee said...

haha 1st time diterangkan secara saintifik.hahaha

elyna mirsada said...

nmpk cendol....hehe

Yumida said...

aah...sy pn kurang ske minum yg terlampo panas...
minum suam2 panas..sedap...
cendol bersama kacang merah, si cincau, si susu..si santan..salam ramadhan utk hari esoknya yg ke 10 hari :)

NAL said...

Betul la..

izan mama mia said...

bulan puasa ni,.....tak makan cendol lagi..heheehhe..cendol xyah tiup...sbb dh sejuk.heheeheh

KorN said...

yerp.. btul tu.. tp dah menjadi kebiasaa kita2 untuk tiup mende2 yg panas ni...

mselim3 said...

Info yang bagus...tima kasih sharing...nanti tanya pakcik google.

Niesa said...

betul2...Islam melarang kita buat sesuatu ada kebaikan utk kita..pendek tp bermakna..hehe..nice2...

dyabunga said...

dya nampak lah cendol..islam itu perfect..hehe

lelamaisara said...

sempurnanya islam itu kan..:)

Masz Sidek said...

pernah dengar sebelum tak boleh tiup... sbb tu selalu biarkan air tu sejuk sikit dgn sendirinya...
tp sekarang baru tahu sbbnya... terima kasih berkongsi... :D

Wanieys said...

yup mmg betul..jgn tiup tunggu suam baru makan/minum haha

taqiy said...

tula tk elok tiup..klau sejukkan dpn kipas leh tk :P

Cendol said...

gune kipas le agaknye kot.tak pn bubuh makanan tu dlm bekas yg ade permukaan besar bagi cpt sejuk

Kesuma Angsana said...

Islam itu indah kan!

anif abdullah| AA said...

nampak dahhhh..den selalu wat,so skunk xnak dah. huhu

Cik Nur said...

tahu mgenai pkara ni, kadang2 tu terlupa...tiup jugak..!
bila ingat..bara tak tiup..

LYAfrina said...

entri simple...
tp penuh ilmu..
tq for sharing..
islam itu indah & mudah

Hanif said...

Nampak..nampak.....hehehehhe

Hanif said...

Jom join Hanif Blog Bloglist (exchange bloglist)
Hanif blog bloglist- klik sini
Salam kenal….dan I follow sekali

Setiap minggu saya akan merayau di bloglist
Letakkan Hanif Blog ( http://hanifidrus.blogspot.com) di bloglist anda.
Tiada paksaan, yang penting kita dah kenal

jaakechik said...

jaa tau pasal xleh tiup mknn tu. tapi kalo time nak suapkan anak. tiup jugak.hehehehe

C'Jai said...

Islam itu INDAH..Islam itu mudah , tapi jangan kita mempermudah-mudahkannya..:) Tulis la lagi info2 lain...maleh nak google , nak baca kat sini...

kaishin said...

setiap perkara ada maksudnya yg tersendiri kan..

piko pink said...

kalau pns sgt mcm mane

etuza said...

betul, banyak kali dah membaca info ni, sunnah nabi marilah amalkan ya.." elakkan tiup makanan"

Isabel Diaz said...

Nmpk.. heheh.. Islam mmg perfect

wan nurul hezrina said...

betul semua ada sebab mcm melambatkan solat ada sebab nape dilarang,minum air/makan sambil berdiri/berjalan pun ada sebab nape dilarang..n banyakkkk lagi

UmmiSyarni said...

tau takleh tiup makanan tu.tp xtau plak bila tiup tu makanan jadi asid.good info :)

Cendol said...

buh kat tempat yg ade kipas.tak pn bubuh mkanan tu dlm bekas yg ade permukaan besar utk cpt sejuk

amir aizat said...

nice entry, tq info :)

Masha Meisters said...

betul tu...islam is the best! :)

Si Matatajam said...

Allah mmg tau apa yg terbaik untuk kesejahteraan hambanya...

Mr.Clive said...

hohoh perfecto!

9n0L4 said...

Islam is awesome. kite je tak sedar² lagi kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...