July 26, 2013

"MasyaAllah,seksi gila artis nii.." ARE U SERIOUS ??

Kerap kali nampak komen komen di fb macam ni, 

"MasyaAllah, kejamnya diorang . "

"MasyaAllah,seksinya artis ni" 

dalam kepala otak ni terpikir-pikir,aje beno ke ape yg diorang cakap ni ??betul ke penggunaan 'MasyaAllah' macam tu?sounds weird..seriously..nak tegur rasa cuak la pulak pasal sedar diri tak de la reti sgt bab-bab ni.namun saat ini,kekuatan maksima telah digapai untuk mengemukakan teguran dan berkongsi ilmu pengetahuan yang seciput ini..alahai lambat sungguh kauu bertindakk.....orang dah tau kauu baru nak kongsii??*suara negatif jangan diikutkan.
TAKPA,perkongsian ilmu yg bermanfaat tiada ruginya*see fikiran POSITIVE datang menyelamatkan keadaan..emm emm

  MasyaAllah bererti ALLAH MAHA AGUNG .
penggunaan 'MasyaAllah' apabila melihat perkara yang TIDAK baik adalah SALAH. 
diulangi, SALAH .

SEPATUTNYA ketika berhadapan dengan keadaan yang TAK BAIK,atau melihat perkara yang tak baik, kita menggunakan Astaghfirullah , yakni memohon ampun pada Allah atas perkara itu.
atau menggunakan Nauzubillah ,bermaksud kami memohon perlindungan Allah daripada perkara itu.
atau kita boleh guna Innalillah,bermaksud kepada Allah kita kembali.

kalimah MasyaAllah sepatutnya DIGUNAKAN pada keadaan atau perkara yang INDAH , BAIK , POSITIVE ,
contoh, 

"MasyaAllah , pandainya anak pak Meon, dia cipta roket"

BUKANNYA digunakan pada perkara NEGATIF ..


 i share because i care .  ^_^  . poyo poyo




20 comments:

logorithm said...

Bab nih I pon tahu walaupun I bukan Islam (sebab I banyak bercampur dengan orang Melayu). Camner diorang boleh tak tahu?

izan mama mia said...

tq cendol,,,
menegur yg salah tu mmg perlu
harap lepas ni dapat perbetulkannya

Yana Libra said...

thnak u for sharing..kadang2 kite selalunya lupe kan..~ :)

Deqla Manjew said...

nice sharing dear.. deqla x penah sebut masyaAllah utk perkara2 x baik tu.. slalu sebut Nauzubillah.. alhamdulillah masih tak terpesong.. hihi.. salam 17 ramadhan cendol. =)

shark said...

nice share cendol..
take note.

kayyana said...

aah ek.. sound weird bile guna perkataan Masha Allah untuk something yg negatif... tp nasiblah ade kamu untuk betulkan org org yang salah.. hehehe

boni kacak said...

kesalahan yang sering kali kita lakukan sebenarnya.. terima kasih sebab berkongsi tau :)

Tinta Lana said...

Salam.

Pak Meon jugak dipilihnya,hahaha

Bukan cendol sorang fikir, kita pun terfikir gak benda sama..

Elok juga diutarakan perkara ini. Sebab lana rasa ada juga yang keliru penggunaannya. Ada sstghnya nak menzahirkan rasa, tpi tak tahu apa maksudnya..dan terikut pula org lain yg juga tak tahu apa ertinya. Jadilah benda mcmini.

mama3heroo said...

salam ramadhan # 17
tq share ye

lelamaisara said...

alhamdulillah tak pernah lak sebut untuk perkara yg tak baik...Nice sharing dik

Niesa said...

sharing is loving..xsalah kan..selamat berpuasa cendol.. :)

Chic Na said...

sungguh ape yg cendol cakap tu.. byk jugak nampak kes2 mcm ni.. kalau tak sure better tak payah ler guna kan.. tq jugak mengingatkan..

kakak pulut sayang adik cendol.. ;)

Cik Nur™ said...

serius entry ni sangat2 bermanfaat...
ringkas tapi padat dan yg penting sangat mudah difahami...

harap lepas ni guna ayat yg betul2... :)

thanks cendol sayang.. :)

ehh..kata nak bako hotel..hehehe

Cik Aini said...

assalamualaikum cendol
cendol sihat?
thanks for sharing,kalo x pasti baek x pyh kot :)

Karukord jagau said...

^_^

9n0L4 said...

well done. rasenye dulu akak ade buat entry pasal masha Allah ni. lupe la tu. :)

Cik Kay Jue said...

ckj pun lama da nak tegur benda2 ni.. ramai lgi org kat luar sana yg salah guna...

dya bunga said...

hye cendol..lama xsinggah sini..sihat ke? :)

kopi pasta said...

biasala tu. dah jadi norma. tahu sebut tapi malas nak tahu apa makna yg kita sebut tu~ ikut2 org pun ada

N.Aima K said...

terpengaruh cerita P RAMLEE huuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...